Meditation 

At meditere er et fremragende redskab til at komme i kontakt med sit indre og være opmærksom på roen, som findes i os alle.

Mange fortæller, at de har forsøgt at meditere, men at de ikke kan finde ud af det, fordi tankerne tager over. Efter min mening er der ingen, der ikke kan finde ud af at meditere, fordi meditation handler om at vende opmærksomheden indad, men der kan så være nogle, der ikke er tilfreds med det, som de mærker, når de vender opmærksomheden indad, og derfor synes, at de ikke kan finde ud af det.

Naturligvis er det helt okay, hvis man ikke ønsker at bruge meditation som et af sine redskaber, men hvis man vil give det en chance skal man huske på, at som ved en hver anden praksis skal man øve sig for at kunne mærke en forandring.

Meditation kan firkantet ses deles op i to retninger

Meditationer, hvor man arbejder med at fastholde sin koncentration på forskellige billeder, ord, mantraer eller steder på kroppen
Meditationer, hvor man er et opmærksomt, ikke-dømmende vidne, som lader tanker, billeder osv. passere forbi uden at fastholde opmærksomheden på dem.

I min oplevelse kan den første form for meditativ praksis være et godt sted at starte, hvis man ikke har mediteret regelmæssigt før. Denne form for meditation kan også bruges mere terapeutisk.
Den anden form for meditativ praksis er en åbning mod væren, hvor man kommer ind bag mentale former og identiteter.

Den ene form er ikke bedre end den anden, men i min tilgang er det vigtigt, at man bruger og doserer dem rigtigt, da man ellers kan komme til at hænge fast i en mental tilstand, som jeg synes modarbejder det, som for mig er ønsket med at meditere og være menneske, nemlig at kunne give sig hen til noget der er større end én selv.

Det er også vigtigt at huske på, at der er forskel på en meditation og det at være mediterende. En meditation er en øvelse som man går ind i, hvor det at være mediterende er en tilstand, som man kan være i til hver en tid og under alle forhold. 

Meditation skal være et redskab til, at man lettere kan være mediterende og til stede i sin hverdag ved at have et fokus på indre ro og væren i alle livets situationer.

Ved en konsultation vejleder jeg gerne om meditationer, du kan lave derhjemme. 

Hvis du er åben for det, vil jeg i en kropsbehandling hjælpe dig til mere og mere at kunne være i kroppen i en meditativ tilstand, som du dermed kommer til at kende indefra og derfor efterfølgende vil have naturlig lyst til at opsøge igen og integrere i din hverdag.


Artikler: (se også Spiritualitet)

Meditation – en åbning til den lodrette akse. (feb. 2009)

Generelt om meditation (feb. 2009)


Artikler om meditaionsøvelser:

Indledende øvelser (feb 2009)

chakra meditation

Ananda Mandala (okt. '17)


Anbefaling af meditationslærer:

Jivananda Ole Mandrup og Pia Sofia Koren: Jivananda og Pia Sofia har i en årrække undervist i meditations praksis og spirituel terapi. Ud over meditation bruger Jivananda også clairvoyance og Pia Sofia astrologi og tarotkort til at guide dig med dybde og humor på livets vej. Begge har også individuelle mesterlære forløb. Arbejder både i Nordjylland, Århus og København.
www.hridaya.dk

Svend Trier: Har mange års erfaring med meditation og anden undervisning i fordybelsesarbejde.
www.quantumseminars.dk

Behandlerkollektivet: Find en terapeut, som kan hjælpe dig på dette område, blandt mine dygtige kollegaer i behandlerkollektivet hvor jeg også holder til.
www.behandlerkollektivet.dk

Tilbage