D-vitamin (Pdf-version? Tryk her)

D-vitamin er nærmest blevet den nye sort, vidundermidlet som kan hjælpe på næsten alt. Sådan er det næppe, men at D-vitamin er meget vigtigt, viser ny dansk forskning. Ifølge artikel i Politiken så kan det dokumenteres at for lavt indhold af D-vitamin i blodet kan øge dødeligheden med 30 %, hvilket er en meget markant forhøjelse af dødeligheden.
Sundhedsstyrelsen anbefaler et indhold af 50 nanomol D-vitamin i blodet per liter, og det nyeste danske studie dokumenterer, at hvis man kun har 30 nanomol per liter, så har man en 40-procents forøget risiko for at dø af kræft i forhold til folk, der har det anbefalede niveau. Og altså en øget dødelighed på samlet set 30 procent.

Tidligere studier har vist, at folk med lavt D-vitamin niveau i blodet ofte dør tidligere, men man har ikke vidst, hvad der var årsag, og hvad der var virkning; om det var sygdomme der forårsagede lavt indhold af D-vitamin, eller om det var lavt D-vitamin niveau, som var årsag til sygdom og tidlig død, men den nyeste undersøgelse påviser altså en direkte sammenhæng med lavt D-vitamin niveau og vores dødelighed.
Men det slås også fast, at man ikke ved, hvor meget D-vitamin man anbefaler, at vi skal have, og om det er nødvendigt og sundt for alle at få via kosttilskud.

I en forsættelse til artiklen fortæller en af forskerne, klinisk professor på Københavns Universitet og overlæge på Herlev Hospital Børge Nordestgaard, at han altid havde været skeptisk overfor al den snak, om at for lidt D-vitamin forøgede dødeligheden. I gennem årene havde han troet, at det måtte skyldes forkert livsstil, altså for mange smøger og usund mad og for lidt motion og udendørs aktiviteter, men disse faktorer er der taget højde for i studiet, som altså slår fast, at for lavt D-vitamin niveau forøger risikoen for tidlig død.

Professoren anbefaler ikke, at man tager kosttilskud. Han mener, at ophold i solen og indtagelse af fede fisk er tilstrækkeligt til at få det ønskede D-vitamin niveau på trods af, at fødevarestyrelsen gør opmærksom på, at det er meget svært at spise sig til tilstrækkeligt D-vitamin, og at 9 ud af 10 danskere får for lidt i forhold til deres anbefalinger. Børge Nordestgaard venter på en amerikansk undersøgelse om D-vitamin kosttilskud, som offentligøres i 2017, for indtil da er der ikke evidens for at anbefale tilskud af D-vitamin. Måske kan det ligefrem være usundt og have bivirkninger, som vi ikke kender i øjeblikket, og han mener, at det ligefrem er farligt at få for meget.

En anden professor Lars Rejnmark fra Aarhus Universitetshospital, mener, at så mange har ekstremt lavt D-vitamin niveau i Danmark, at man burde tilsætte D-vitamin til basis fødevarer for at rette op på det.

Det er naturligvis glædeligt, at det nu kan bevises, at D-vitamin er meget vigtigt at få i rette mængder, og jeg har respekt for, at forskere skal have grundig dokumentation, før de anbefaler noget, som kan have store konsekvenser for folkesundheden. Omvendt kan jeg så også undrer mig over, at Børge Nordestgaard kan slå fast, at det er farligt at få for meget D-vitamin, uden at han samtidigt dokumenterer dette! Naturligvis er det farligt, det er farligt at få for meget af alt, men når nu han ønsker så stærk evidens for at tilskud er gavnligt, så er det vel også rimeligt, at han dokumenteret, at for meget, og i givet fald hvor meget, er farligt.
Samtidigt er det også noget af et dilemma, at fødevarestyrelsen fortæller, at det er meget svært at få tilstrækkeligt D-vitamin gennem kosten, mens professoren mere eller mindre negligerer dette.

Jeg mener, at vi må tage det alvorligt, at flere og flere undersøgelser viser vigtigheden af et tilstrækkeligt D-vitamin niveau i blodet. Overlæge Henrik Hey, som er ekspert inden for D-vitamin, mener, at sundhedsstyrelsen skaber et problem ved ikke at rådgive godt nok. Han anbefaler 75 nanomol D-vitamin pr. liter blod, og ifølge ham har videnskabelige undersøgelser ikke påvist skader ved indtagelse af op til 250 mikrogram D-vitamin om dagen i op til et halvt år.
Han har en enkel huskeregel til at få tilstrækkeligt med D-vitamin: få målt dit D-vitamin niveau og forskellen mellem dette og 75 nanomol skal du tage i mikrogram om dagen som kosttilskud. Så hvis f.eks. dit niveau er 30 nanomol så skal du indtage 45 mikrogram om dagen i kosttilskud. Det er en regel, som han har fundet frem til i et samarbejde med førende eksperter på området i USA, og det er den regel, man bruger på Hvidovre hospital. Problemet er så, at sundhedsstyrelsen ønsker at begrænse antallet af blodprøverne for D-vitamin…. Læs mere om Henriks Heys holdninger i artikel fra Med Watch og Sund-forskning.

Som altid er det også vigtigt at se på kvaliteten af den kosttilskud, man indtager. D-vitamin skal være naturidentisk – ikke syntetisk –, det skal være D3 vitamin, og det skal ligge i en olieopløsning for den bedste optagelighed. Så må vi håbe, at det er den type D-vitamin, de bruger i den tidligere nævnte amerikanske undersøgelse; når nogle undersøgelse kommer frem til, at kosttilskud er virkningsløst eller decideret farligt, så hænger det oftest sammen med, at det er syntetiske vitaminer, som er benyttet.

Men uanset hvilken mængde som er den helt rigtige, og hvor meget kosttilskud man får, så er det jo som altid hverdagssundheden, som er afgørende: en sund, afbalanceret kost primært af økologisk kvalitet og med fede fisk som Hellefisk, makrel, sild og laks af god kvalitet flere gange om ugen. Det meste laks er opdrættet og har mistet meget af deres gode fedtstoffer, men økologisk laks eller vildlaks er rigtig gode og færøske laks (se f.eks. her) skulle også være opdrættet uden pesticider.
Hvis man opholder sig fornuftigt i solen i sommerperioden (læs evt. tidligere artikel her), så kan man også skære ned for eller undlade at indtage D-vitamin fra maj til september. Resten af året kan man så indtage kosttilskud for at sikre sig tilstrækkeligt med det vigtige vitamin.

Foto: Maggie Smith, freedigitalphoto.com